کیت شرود تمرینات زیر را برای گشودن و رها کردن انرژی های چاکرای بسته شده آموزش داده است و اساس این تمرین ها دانش قدیمی یوگای هندی است .
این تمرینات بلافاصله فواید قابل توجه و آثار متعادل کننده خود را بر روی تمام دستگاه های بدن نشان می دهند. هم به صورت خوابیده می توانید انجام دهید و هم نشسته در وضعیت لوتوس یا دو زانو با ستون فقرات صاف . حالا چشمها را ببندید و به آرامی به آرامش بروید . تنفس تان باید آرام و عادی باشد . بعضی استادان ترجیح می دهند که آرام از 10 به صفر بشمارند و با هر عدد در حوزه عمیق تر آرامش فرو بروند.

تمرین اول: انقباض مرکز ریشه
به آرامی بازدم انجام دهید و لگن خاصره را با قوت هر چه تمامتر منقبض کنید ، انگار سعی می کنید حرکت روده را متوقف کنید . حالا تا جایی که امکان دارد عضلات اندام های تناسلی را منقبض کنید و به طرف پائین شکم در ناحیه ی ناف بکشید . این مرحله ی آخر با کشیدن رکتوم و دستگاه تناسلی به بالا و پشت ، انقباضات مرحله قبلی را تقویت می کند . وقتی به آخرین حد انقباض شکم رسیدید قبل از اینکه رها کنید و به حالت اول برگردید سعی کنید که این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید .
بعد از چند ثانیه استراحت ، هر سه مرحله و انقباض نهایی را تکرار کنید .چند دقیقه به خودتان استراحت دهید در حالی که آگاهی تان بر روی قسمتی است که تازه منقبض شده  است . این تمرین گره های چاکرای اول و دوم را باز می کند و نیروی کندالینی را تحریک می کند . معمولآ به دنبال این تمرین احساس گرما و افزایش انرژی خواهید داشت که کاملآ طبیعی است.
تمرین دوم: انقباض دیافراگم
( دیافراگم صحفه ای کم و بیش افقی از عضله و رباط است که قفسه ی را از بالای شکم جدا می کند . )
با نفس های آرام و مرتب در حالت ریلکس و آرامش درونی باقی بمانید . حالا بازدم انجام دهید ، سعی کنید دیافراگم را به طرف قفسه ی سینه بالا بکشید . در حالی که این کار را انجام می دهید، سعی کنید برای چند دقیقه این حالت را حفظ کرده و سپس آنرا رها کنید بعد از کمی استراحت دوباره تکرار کنید . در زمانی که استراحت می کنید توجه تان بر روی قسمتی از بدن باشد که روی آن کار کردید . معمولآ احساس لرزشی در درون خواهید داشت و بعضی ممکن است احساس گرما و یا حتی داغ شدن کنند .
این واکنش زمانی اتفاق می افتد که چاکرای شبکه خورشیدی با انرژی تقویت شود و بخشی از این انرژی آزاد شده به طرف بالا به سمت چاکرای قلب کشیده می شود و آن را فعال می کند . اگر کاملآ راحت باقی بمانید و بر روی آنچه که در درون تان اتفاق می افتد تمرکز کنید احساس آرامش درونی در وجودتان پخش خواهد شد . بعد از چند دقیقه آرمیدن به مرحله بعد بروید.
تمرین سوم : انقباض گردن
از راه بینی نفس بکشید، سعی کنید نفس را به درون کشیده وبا بالا آوردن شانه ها گردن تحت فشار قرار گرفته وکوتاهتر می شود. در این حالت برای چند ثانیه باقی بمانید و بر روی ناحیه گردن تمرکز کنید. بعد آنرا رها کنید. سه بار حالت گفته شده را تکرار کنید. برای مدتی ریلکس کنید. این تمرین انرژی قفل شده در ناحیه چاکرای گلو را رها می کند و این کانال مهم بین سر و قلب را پاکسازی می کند. زمانی که انرژی، آزادانه دوباره جاری شود، شور و حرارت شدیدی را در ناحیه ی گردن و شانه ها توام با قدرت درونی، صداقت و اعتماد به نفس احساس می کنید. این تمرین ها انرژی ین و یانگ را هماهنگ می کند. انجام این تمرین ها یکی پس از دیگری پیشرفت زیادی را در وجودتان ایجاد می کند. با وجود این در انجام آن زیاده روی نکنید. یک بار صبح و یک بار شب برای شروع کافی است. وقتی تجربه کسب کردید می توانید تمرین ها را چندین بار به ترتیب انجام دهید ولی همیشه نسبت به کیفیت احساس تان آگاه باشید. هرگز فراتر از حد درونی و طبیعت تان نروید. به یاد داشته باشید این تمرین هر روزه آنهاست که اهمیت دارد.
بر گرفته از کتاب:‌ چاکرا درمانی
نوشته:‌شلیلا شارامون، بودو جی باگینسی
ترجمه:‌سپیده فیروزآبادی